A munkavállalói kompetenciákat alapvetően két csoportra bonthatjuk: hard skillekre és soft skillekre. Előbbi talán mindenki számára ismert, hisz hard skillek alatt olyan kompetenciákat értünk, melyek „egyértelmű” módon elsajátíthatóak, és az ezzel kapcsolatos tudás egzakt módon mérhető. A soft skillek interperszonális készségek, melyek inkább a munkavállaló személyiségéhez köthetőek, ebből adódóan pedig a mérésük is sokkal nehezebb. Ettől függetlenül ezen kvalitások is eredményesen fejleszthetőek és érdemes is ebbe időt, illetve energiát fektetni, ugyanis egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a munkaerőpiacon való elhelyezkedést illetően.
A soft skillek fontossága
Ha a munkavállaló bizonyos pozícióra való alkalmasságát vizsgáljuk, akkor elsőkörben szinte mindenki a szakérületével kapcsolatos készségeket helyezi előtérbe. Kétségtelen, hogy a szakértelem alapvető feltétele egy pozíció betöltésének. Például, ha valaki könyvelő dolgozik elengedhetetlen, hogy jártas legyen a számvitel területén, vagy egy grafikus esetében hasonló jelentőséggel bír az egyes képszerkesztő szoftverek ismerete. Ugyanakkor ahhoz, hogy az ügyfeleikkel megtalálják a közös hangot és a munkatársaikkal is sikerrel tudjanak együttműködni, nélkülözhetetlen bizonyos soft skillek megléte.
Ezeket a soft skilleket keresik a munkáltatók
Manapság a legtöbb munkahelyen és a legtöbb munkakör esetében csapatban zajlik a munkavégzés. Nincs ez másként természetesen Győrben sem, így ha valaki ebben a városban szeretné megtalálni a számításait, fontos hogy nagy hangsúlyt fektessen az együttműködő és alkalmazkodó képességének fejlesztésére. Az aktív hallgatás képessége ugyancsak nagy jelentőséggel bír, többek között a csapatba való sikeres alkalmazkodás szempontjából is. Egy csapatnak a tagjaként fontos, hogy tudjunk a társaink szándékaira és igényeire is figyelni, és biztosítsuk őket megértésünkről. Ez természetesen az ügyfelekkel való bánásmód során is rendkívül lényeges szempont.
További fontos soft skill még a visszajelzésekre való nyitottság is. A munkahelyünkön rendszeresen értékelik és megjegyzéseket tesznek teljesítményünkre. Szinte mindenkivel előfordult már, hogy negatív kritikát fogalmaztak meg munkavégzésével kapcsolatban. Ennek a helyén kezelése sokszor nem egyszerű, mégis fontos kvalitás az, ha ezekből a kritikákból képesek vagyunk építkezni, és a hibáinkat kijavítva jobb teljesítményt nyújtani. Végül pedig a hatékony konfliktuskezelést említenénk a legfontosabb soft skillek között. Nincs olyan munkahely, ahol ne lennének bizonyos időközönként nézeteltérések. A probléma általában abból szokott adódni, mikor a munkavállalók rossz konfliktuskezelési technikát alkalmaznak, ez ugyanis csak elmérgesíti a feszült helyzet. További információk a munkahelyi kritikával és a munkahelyi konfliktussal kapcsolatban, az alábbi cikkekben:
https://szegedallas.hu/utmutato-allaskeresoknek/931/hogyan-kezeljuk-a-munkahelyi-kritikat
A soft skillek fejlesztésének lehetőségei, módszerei
A soft skillek fejlesztése elsősorban megfelelő önismeret esetén lehetséges. Kellően önkritikusnak kell lennünk ahhoz, hogy helyes értékeljük az egyes társas helyzetekben mutatott reakcióinkat. Az ebből való tanulságokat levonva pedig képesek lehetünk a fejlődésre. Ezenkívül a környezetünk reakcióit is érdemes alaposan megfigyelnünk, és felismernünk, ha valamely tulajdonságunk a többekre taszítóan hat. Fordítsunk továbbá nagy hangsúlyt a kommunikációs képességeink javítására, hisz ez a kapcsolatteremtés elsődleges feltétele. Fontos, hogy a verbális kommunikáció mellett a nonverbális kommunikációnkat is erősítsük, hisz a mimika vagy a testbeszéd például kiemelt szerepet tölthet be egy állásinterjún. További jótanácsok a soft skillek fejlesztésével kapcsolatban az alábbi cikkben:
https://www.szinergia.hu/blog/soft-skills/
Ha pedig képességeinket és tulajdonságainkat egy új munkahelyen kamatoztatnánk, mindenképpen látogassunk el a https://gyorallas.hu/ főoldalára a legfrissebb állásajánlatokért.
GyorAllas.hu / N.G.