Generációs különbségek a munkahelyen: miként kerülhetőek el a konfliktusok?

Generációs különbségek a munkahelyen: miként kerülhetőek el a konfliktusok?

A munkahelyi légkör döntően befolyásolhatja azt, hogy miként vélekednek a munkavállalók az adott vállalatról. Magától értetődő, hogy senki sem szeretne olyan cégnél dolgozni, ahol a mindennapok részét képezik a konfliktusok, és gyakorlatilag nem telik el olyan munkanap, hogy ne alakulnának ki kisebb-nagyobb veszekedések. Sokszor a nézeteltérések a hátterében generációs különbségek és az erre visszavezethető eltérő látásmódok és attitűdök húzódnak meg. A következőkben ezt a témakört fogjuk kicsit mélyebben elemezni, vagyis összefoglaljuk, hogy egy-egy generációra melyek a leginkább jellemző tulajdonságok, továbbá bemutatjuk, hogy munkavállalóként miként tudjuk az ebből adódó konfliktusokat hatékonyan megelőzni.

Az egyes generációkra jellemző legfőbb tulajdonságok

Első a felsorolásunkban a baby boomerek kategóriája, vagyis azon munkavállalóké, akik 1943 és 1965 között születtek. Ők általában a rangidős és a legtapasztaltabb dolgozók a vállalatoknál. Jellemző rájuk, hogy keményen dolgoznak és nagy elkötelezettséget mutatnak munkáltatójuk iránt. Gyakran hadilábon állnak a technológiai változásokkal, nem mindegyikük tudta lekövetni az elmúlt években végbement – és még jelenleg is tartó – digitális forradalmat.

A következő korcsoportot az X-generáció jelenti, amelybe tartozó munkavállalók 1966 és 1979 között születtek. Gyerekkorukat és korai felnőtt éveiket is általánosságban a rengeteg változás és bizonytalanság jellemezte, így ez a generáció kiválóan önállósodott. Már kevesebb elköteleződést mutatnak munkáltatójuk iránt, jobb ajánlat esetén készek a váltásra. Gyakran digitális bevándorlóként is szokták őket emlegetni, mivel az internettel már felnőtt fejjel voltak kénytelenek megismerkedni.

Őket követi az Y-generáció, vagyis azok, akik 1980 és 1995 között születtek. Gyakran egyébként millenniumi korosztályként is emlegetik őket – utalva ezzel arra, hogy még az ezredforduló előtt születtek. Jellemzően elutasítják a hierarchiára épülő gondolkodásmódot, szemléletükben a teljesítmény játssza az elsődleges szerepet. Legfőbb mozgatórugójuk a pénzkeresés és karrierépítés, így folyamatosan keresik azokat a lehetőségeket, melyek előrelépést biztosíthatnak a számukra ezeken a területeken. A digitalizált világ számukra nem okoz kihívást, digitális bennszülöttként is szokták őket emlegetni.

A legfiatalabb generációt a munkaerőpiacon a Z-generáció, tehát az 1995 és 2010 között született munkavállalók jelentik. Persze sokuk esetében a munkavállaló kifejezés még korai, mivel az ebbe a korosztályba tartozók jelentős része még csak a tanulmányait folytatja. Prioritásuk jellemzően a szabadság és az önmegvalósítás, a hatalmi kultúrával egyáltalán nem képesek azonosulni. A munkahelyváltás egyáltalán nem jelent számukra gondot, bármikor úgy dönthetnek, hogy tovább állnak és más kihívások után néznek. Az ő esetükben a digitális bennszülött kifejezés többszörösen is igaz, hisz számukra a világ gyakorlatilag elképzelhetetlen a digitális eszközök nélkül. Még több, az egyes generációkat jellemző tulajdonságokért az alábbi cikkeket is érdemes lehet elolvasni:

https://enloyd.hu/bepillantas/cikk/generaciok-a-munkahelyen

https://www.aegon.hu/blog/ki-a-jobb-generaciok-egyuttmukodese-a-munkahelyen.html

Így kerülhetjük el a generációs különbségekre visszavezethető konfliktusokat

Többek között a győri cégeknél sem ritka – sőt, mondhatni megszokott –, hogy több generáció dolgozik együtt. Az előzőekben bemutatott különbségekből adódóan nem meglepő, hogy ez gyakran közvetve vagy közvetlenül különböző konfliktusok előidézői is lehetnek. Tehetünk azonban azért, hogy ezt megelőzzük. Az első lépés ehhez, hogy érdeklődést mutatunk munkatársaink iránt, továbbá megpróbáljuk megérteni, hogy az éppen aktuális életszakaszukhoz milyen kihívások párosulnak. Ezekhez igyekezzünk nem lekezelően, hanem sokkal inkább támogatóan viszonyulni. Összességében fordítsunk tehát nagy hangsúlyt munkatársaink megismerésére, érdeklődjünk hobbijaik, családjuk, motivációjuk és karriercéljuk felül. Ez fontos lépés lehet a hatékony együttműködés érdekében.

Generációs különbségek konfliktus

Kerüljük továbbá a sztereotípiákat, csak az adott munkatárs tényleges megismerését követően alkossunk róla véleményt. Nem minden fiatal tölti ideje nagyrészét a közösségi média görgetésével, és nem minden idősebb munkavállaló maradi és merev gondolkodású. Semmi esetre se hagyjuk, hogy az ilyen és ehhez hasonló sztereotípiák befolyásolják a gondolkodásmódunkat, hisz ez gyakorlatilag megágyaz a rossz munkahelyi kapcsolatoknak.

Ha pedig úgy érezzük, hogy a munkahelyi légkör elviselhetetlenné vált és új kihívások után néznénk, akkor feltétlenül tekintsük meg a https://gyorallas.hu/ főoldalán a legfrissebb állásajánlatokat.