Munkahelyi viták és konfliktusok: mit tegyünk és mit ne?

Munkahelyi viták és konfliktusok: mit tegyünk és mit ne?

A konfliktusok, nézeteltérések az életünk részét képezik, gyakorlatilag lehetetlen elkerülni, hogy néha ne kelljen ütköztetni nézeteinket bizonyos kérdéseket illetően. Egy munkahelyi környezetben ez hatványozottan igaz, hisz a munkavállalók között egyfajta versenyhelyzet is fennáll. Ebből adódóan hajlamosak lehetünk bizonyos szituációkban vehemensebben fellépni, ami a kezdeti kisebb vitáktól egészen mély konfliktusos helyzetekig is vezethet. Ez rövid távon a munkahelyi teljesítményünkre, hosszútávon pedig akár a karrierünkre is kihathat. Ezen okból kifolyólag szükséges az ilyen szituációkat megtanulni a helyén kezelni, vagy akár teljes egészében megelőzni azokat. Ehhez hozunk most néhány tanácsot!

Miként alakulnak ki a munkahelyi konfliktusok?

Konfliktusról abban az esetben beszélhetünk, mikor eltérő nézetek, vélemények vagy érdekek ütköznek össze. Általánosságban elmondható, hogy egy közösségen belül minél nagyobb az összezártság, illetve a közösség tagjainak az egymásra utaltsága, annál gyakrabban és intenzívebben jelentkezhetnek konfliktusok. Annak ellenére, hogy a konfliktus szót legtöbbször negatív megvilágításban értelmezzük, az sok esetben mégis pozitív változásokat is eredményezhet, különösen akkor, ha a viták megalapozott érvelések mentén folytatódnak. A probléma akkor van, ha ezek elszaporodnak, elmérgesednek, vagy akár személyeskedésbe váltanak át.

A konfliktus maga ott kezdődik, mikor az egyik fél azt észleli, hogy a másik negatív hatást gyakorol olyasvalamire, ami a számára fontos. Ezt követi a konfliktus átélése, a konfliktus kezelési módjának kialakítása, a konfliktus alatti tényleges viselkedés, majd végül az ezekből adódó következményekkel való szembesülés. Belátható, hogy a konfliktus alatti tényleges viselkedés ezen folyamat egyik kiemelt része, az ennek során tanúsított magatartásunk akár fel is oldhatják, de el is mélyíthetik az adott szituációt.

Hogyan viselkedjünk konfliktusos szituációkban?

A munkahelyi konfliktusos szituációkban győri munkavállalóként is tanácsos a konfliktusos helyzet mihamarabbi feloldására törekedni. Az persze, hogy miként kezeljük az adott konfliktust nagyban függhet attól is, hogy mi az alapja a nézeteltérésnek. Kedvezőbb, ha szakmai jellegű vitáról beszélünk, hisz ezesetben általában egy higgadt, érveléseken alapuló beszélgetés meg szokta oldani a problémát. Fontos, hogy mindig a vitapartnerünk álláspontjával vitatkozzunk és semmi esetre se kezdjünk személyeskedésbe. Tegyük félre az indulatainkat, hallgassuk meg véleményét, majd azzal szálljunk vitába amit mond, és ne azt pedzegessünk ahogyan mondja.

A személyünkkel szemben fennálló ellenérzések esetében már nehezebb a dolgunk, ekkor alapvetően két út áll előttünk: felvállaljuk a konfliktust vagy egyszerűen nem foglalkozunk az illetővel. Ha úgy döntünk, hogy beleállunk a szituációba, akkor is érdemes méltósággal tenni azt, azaz álljunk szembe az adott személlyel és egyenesen kérdezzünk rá, hogy pontosan mi is a problémája személyünkkel. Jó esély van rá, hogy egy ilyen helyzetben semmilyen értelmes magyarázatot nem kapunk az ellenszenvére. Ha pedig úgy döntenénk, hogy inkább nem foglalkozunk az illetővel, akkor is törekedjünk arra, hogy ne mérgesítsük tovább az adott szituációt, azaz ne beszéljük ki és kritizáljuk a háta mögött az adott illetőt. További tanácsok a munkahelyi konfliktuskezelést illetően az alábbi cikkben:

Mit ne tegyünk egy munkahelyi konfliktus során?

Egy konfliktus során alapszabály, hogy ne kezdjünk túlzott magyarázkodásba, védekezésbe. Ezzel a fő probléma az, hogy ilyenkor a saját mondanivalónkra koncentrálunk és gyakorlatilag meg sem hallgatjuk a másik fél ellenérveit. Ezenkívül semmi esetre se vegyük fel az áldozat szerepét, azaz ne éreztessük minden vita során azt, hogy senki sem becsüli meg a munkánkat, nem értékelik a nyújtott teljesítményünket. Ennek eredményeként ugyanis tömegesen fordulhatnak el tőlünk kollégáink. Mindenképpen kerüljük továbbá a passzív agresszív magatartást is, tehát ne szabotáljuk a munkát, vagy ne próbáljunk meg uszítani az ellen a kolléga ellen, akivel vitában állunk. További kerülendő viselkedési módok az alábbi cikkben:

https://bizzmagadban.cafeblog.hu/2016/02/03/ot-hiba-amit-ne-kovess-el-egy-munkahelyi-konfliktus-soran/

Munkahelyi konfliktus

Ha pedig a munkahelyi konfliktusainkból adódóan környezetváltozásra van szükségünk, akkor mindenképpen látogassunk el a https://gyorallas.hu/ főoldalára a legfrissebb állásajánlatokért.

 

GyorAllas.hu / N.G.