Munkahelyi kommunikáció: így lehet hatékony!

Munkahelyi kommunikáció: így lehet hatékony!

A hatékony munkahelyi kommunikáció a sikeres együttműködés egyik alapfeltétele. Valószínűleg mindenki megtapasztalta már, hogy milyen kellemetlenségeket, nézeteltéréseket tud szülni egy-egy rosszul értelmezett szóbeli utasítás, szerencsétlenül megfogalmazott e-mail. A rossz kommunikáció sajnos számos munkahelyi konfliktusnak áll a hátterében, és ily módon gyakran a munkavégzés minőségét is befolyásolja. A vállalaton belül alkalmazandó kommunikációs irányelvek lefektetéséért a vezetők a felelősek, ugyanakkor annak gyakorlati megvalósulása már nagyrészben az alkalmazottakon is múlik. Munkavállalóként érdemes minél inkább törekedni az ezen normákhoz való alkalmazkodásra, mivel ily módon képességeink, eredményeik hamarabb kerülhetnek elismerésre, továbbá számos konfliktust is megelőzhetünk.

A vezetők szerepe a munkahelyi kommunikációban

Amint azt a bevezetőben is említettük, a vezetők kiemelten fontos szerepet játszanak abban, hogy egy vállalat belső kommunikációját alapvetően hatékonynak és sikeresnek, vagy nehézkesnek és sikertelennek ítélünk meg. Sajnos a kommunikáció jelentősége sokszor alul van értékelve cégen belül, és a vezetők – többek között Győrben is – főként a különböző teljesítményértékelési rendszereket használják dolgozóik motiválására. Pedig a kommunikáció is nagymértékben befolyásolhatja azt, hogy a munkavállalók miként viszonyulnak feladataikhoz. Kutatások ugyanis kimutatták, hogy jelentős többségük motiváltabban végzi mindennapi teendőit, ha a vezetőségtől rendszeres tájékoztatást kap a cég működésével, eseményeivel kapcsolatban.

Hatékony munkahelyi kommunikáció

Elmondható tehát, hogy amennyiben a vállalat az információk teljeskörű és érthető átadására törekszik, abban az esetben a dolgozók sokkal hatékonyabb munkát végeznek. Ez annak köszönhető, hogy így tisztább képet kapnak a szervezet működéséről, nem érik meglepetésként őket az egyes hírek, események és változások, ily módon pedig nem kell energiát fordítaniuk az információk összegyűjtésére, hanem kizárólag a munkájukra tudnak koncentrálni. A tudatos kommunikáció emellett a közösségépítésben is fontos szerepet tölt be. Ehhez fontos, hogy a vállalat úgy közvetítse a céljait, hogy a dolgozók közös motivációt találjanak, ami egyúttal az összetartozás érzetét is megteremti.

Végül pedig a konfliktusok lehetőségeinek a minimalizálását is fontos megemlíteni, mint a hatékony és sikeres munkahelyi kommunikáció hozadékát. Ahogy arra a bevezetőben már utaltunk, a nézeteltérések egy jelentős hányada a rossz kommunikáción alapszik. Ennek kiküszöbölésével a munkavállalók is sokkal inkább elkötelezettek lehetnek a vállalat iránt, hisz mindenki jobban érzi magát egy konfliktusoktól mentes, élhető környezetben. További információk a vezetők szerepéről a munkahelyi kommunikációt illetően az alábbi cikkben:

https://freebees.io/blog/munkahelyi-kommunikacio/

Mit tudunk tenni munkavállalóként?

Munkavállalóként is érdemes törekednünk a hatékony kommunikációra, hisz így amellett, hogy szakmai rátermettségünket bizonyítjuk, számos nehézségtől, konfliktusos szituációtól is megkímélhetjük magunkat. Ennek egyik első lépése, hogy aktív hallgatókká válunk, vagyis hogy nagy jelentőséget tulajdonítsunk annak, hogy ne csak meghallgassuk, hanem kellő alapossággal értelmezzük, dekódoljuk is a hozzánk beszélő kolléga mondanivalóját. Fontos továbbá, hogy kordában tartsuk kritikus attitűdünket is, tehát nem biztos, hogy előre vezető az, ha mindenben csak a hibát és a negatívumot keressük. Emellett érdemes a nonverbális kommunikációra is nagy hangsúlyt fektetni, és figyelni mind a saját mind pedig a beszélgetőpartnerünk által mutatott nonverbális reakciókra. Előbbivel kapcsolatban némi iránymutatást adhat az alábbi cikk:

https://personalguide.hu/munkahelyi-kommunikacio/

Végezetük pedig a céges e-mailekre hívnánk fel a figyelmet, mint a kommunikációnk megítélésével kapcsolatos sarkalatos pontra. Vállalaton belül ugyanis a kommunikáció egy jelentős hányada e-mailen keresztül történik, amiből adódóan korántsem tekinthetők semmisnek levelezési szokásaink. Fontos, hogy ezek megfogalmazásakor egyszerű nyelvezetet használjunk, ezzel is elősegítve az üzenet minél könnyebb megértését. A megírt levelet tagoljuk bekezdésekre, és a legfontosabb átadni kívánt információk a bekezdés elején kerüljenek leírásra. Az üzenet elküldése előtt olvassuk át a megírt szöveget, különös figyelmet fordítva az esetleges helyesírási hibák, elgépelések kiszűrésére.

Ha pedig a jelenlegi munkahelyünk kommunikációs szokásaihoz nem tudunk alkalmazkodni, látogassunk el a https://gyorallas.hu/ főoldalára és böngésszünk a legfrissebb állásajánlatok között.

 

GyorAllas.hu / N.G.