Amit a HR-es munkakörökről tudni érdemes

Amit a HR-es munkakörökről tudni érdemes

A HR-en belül több pozíciót is megkülönböztetünk, eltérő munkakörrel. A legismertebb HR-es feladatnak talán az állásinterjúk lebonyolítása számít, ezzel azonosítják a legtöbben a pozíciót. A valóság azonban ennél jóval szélesebb körre kiterjedő felelősségeket takar, ezeket fogjuk a cikkünk egy részében tárgyalni. Emellett pedig szót ejtünk arról is, hogy milyen kvalitások birtokában kell lennie annak, aki ezen a területen helyezkedne el, és hogy milyen bérekre számíthat egy-egy pozíciót illetően.

Milyen HR-es pozíciókat különböztetünk meg?

A humánerőforrás menedzsment területén elhelyezkedők Győrben is sok esetben az egyetemi tanulmányaikkal párhuzamosan gyakornokként kezdik, és innen lépdelnek felfelé a hierarchiában. Feladataikat a dokumentációk és egyéb egyszerűbb tevékenységek teszik ki, melyek célja, hogy megismerkedjenek a vállalat működésével, és hogy elsajátítsák azon készségeket, melyek lehetővé teszik, hogy később főállásban, magasabb pozíciót töltsenek be.

A gyakornoki időt követően van lehetőség HR-asszisztensi pozícióra fellépni, ahol jellemzően rengeteg papírmunkával telnek a mindennapok. Ezalatt értjük többek között a dolgozók be- és kiléptetésével járó dokumentációt, tb- és adóügyintézési feladatokat, vagy a munkaszerződésekkel kapcsolatos teendőket. Ezenkívül az ebben a munkakörben dolgozók részt vesznek az állásinterjúkon, és az álláshirdetések elkészítésében is szerepet vállalnak.

A következő pozíció, amit meg kell említenünk az a toborzók, vagy ahogy gyakran nevezik őket recruiterek vagy searcherek posztja. A toborzók a felelősek teljes egészében a kiválasztási folyamatokért lebonyolításáért, azaz ők állítják fel a keresett jelölt profilt, illetve ők hirdetik meg az egyes pozíciókat és veszik fel a kapcsolatot az arra jelentkezőkkel. Ezen munkakörhöz hasonlóak a fejvadászok feladatai is, annyi különbséggel, hogy olyan munkavállalókat is megkeresnek, akik egyébként nem jelentkeztek az adott hirdetésre, viszont szakmai előmenetelük alapján ideális jelöltek lennének az adott állásra.

HR-es tekintetben középvezetői pozíciónak számít a HR-generalisták munkaköre, körülbelül 3-5 év rutinnak kell annak rendelkeznie, aki erre a szintre szeretne eljutni. Az ő feladataik a toborzások felügyeletén túl a cafetéria és egyéb juttatások kialakítására, karbantartására is kiterjed, de ezenkívül a teljesítményértékelés, szervezetfejlesztés, illetve tréningszervezés is az ő felelősségük közé tartozik.

A középvezetők után a felsővezetők, vagyis a HR-menedzserek következnek. Esetükben általában már 5-7 év tapasztalat a megkövetelt, de az sem ritka, hogy 10 éves szakmai előmenetelt várjanak el a cégek. Az ő feladatuk, hogy a HR egyes szerteágazó területeit összefogják és irányítsák. Ezenkívül felelősek még a kompenzációs, teljesítményértékelési és motivációs rendszerek kialakításáért is.

Végül a HR Business Partnerek pozíciója sem maradhat ki a sorból. Az ő teendőik olyan szempontból érdekesek, hogy esetükben háttérbe szorulnak a munkaügyi folyamatok, és helyettük az üzleti vonatkozások kerülnek előtérbe. Ez azt jelenti, hogy a HR Business Partnerek azok, akik a céget a különböző személyügyi politikával kapcsolatos kérdésekben képviselik vállalaton belül és kívül egyaránt. Továbbá feladataik még a szervezeten belüli munkaerő-áramlás koordinálása, kimutatások statisztikák elkészítése majd prezentációja, illetve tanácsadás személyügyi kérdésekben az egyes szakterületek számára. További információk az egyes HR-es munkakörök feladatival kapcsolatban az alábbi cikkekben:

https://blog.cvonline.hu/2016/karriertanacsok/mit-csinal-egy-hr-es/11208

A jó HR-es legfontosabb jellemzői

A végzettségét tekintve ideális esetben egy HR-es, Emberi erősforrások szakon szerzett diplomával rendelkezik. A gyakorlat azonban azt mutatja – többek között Győrben is –, hogy a bölcsész végzettség is jó esélyt jelenthet az elhelyezkedésre a humánerőforrás menedzsment területén. A pszichológia szakon végzettek például különösen jó esélyekkel indulhatnak e tekintetben.

A soft-skillek esetében gyakorlatilag minden olyan tulajdonságot felsorolhatunk, ami az emberekkel való hatékony bánásmódot, illetve kommunikációt teszi lehetővé. Továbbá kiemelten fontos a problémamegoldó attitűd is, mivel rengeteg probléma jelentkezhet az egyes munkavállalók ügyeinek intézésével kapcsolatban. Végül pedig a hatékony időgazdálkodást említenénk, hisz a HR-eseket általában rengeteg határidő szorítja.

HR szakma jellemzői

 

A HR-es átlagfizetések

A HR-es fizetési sáv Magyarországon belül általában bruttó 302 ezer forinttól (minimum érték) egészen bruttó 644 ezer forintig terjed (legmagasabb átlag, a maximum érték ennél nagyobb).  Az egyes pozíciókhoz tartozó bérsávokat vizsgálva jól kirajzolódnak a hierarchiában elfoglalt különbségek is: míg egy HR-asszisztens bére például a statisztikák alapján maximum kicsit több, mint bruttó 500 ezer forintig terjedhet, addig egy HR Business Partner akár bruttó 900 ezer forint körül is kereshet. A munkakörökhöz tartozó bérsávokról részletesebben információk:

https://www.fizetesek.hu/fizetesek/hr-munkaero-fejlesztes

Ha pedig a legfrissebb állásajánlatokra vagyunk kíváncsiak mindenképpen látogassunk el a https://gyorallas.hu/ főoldalára, ahol akár HR-es pozíciókban is találhatunk álláslehetőségeket.

 

GyorAllas.hu / N.G.