Munkahelyi hibáink: miként kezeljük őket?

Munkahelyi hibáink: miként kezeljük őket?

A munkavégzés magában hordozza a hibázás lehetőségét, és többször vagy kevesebbszer, de mindenki követ el baklövéseket munkája során. Persze egyáltalán nem mindegy ezek gyakorisága, illetve súlyossága, hisz adott esetben akár az állásunk is múlhat rajta. Ezenkívül a hibázással kapcsolatban még egy dologra érdemes felhívni a figyelmet, méghozzá arra, hogy miként kezeljük azokat. Ez ugyanis nagyban befolyásolhatja azt, hogy a munkatársaink és a feletteseink miként viszonyulnak hozzánk. Jó eséllyel ugyanis sokkal megértőbben fogják kezelni a helyzetet, ha vállaljuk a hibáinkat és az azzal járó felelősséget, mintha kifogásokat kifogásokra halmoznánk. A következőkben ehhez fogunk néhány tanácsot hozni, vagyis megmutatjuk, hogy miként tudjuk kvázi méltóságteljesen viselni az elkövetett hibáink tényét.

Tippek a hibák helyes kezeléséhez

Egy munkakörhöz általában rengeteg hibázási lehetőség kapcsolódik, és nincs olyan munkavállaló, aki ne futna bele ezekbe. A felettesek, cégvezetők hajlamosak lehetnek arra, hogy minden bakit katasztrofálisnak állítsanak be, ugyanakkor ezt nem szabad elhinnünk. Fontos tudatosítani magunkban, hogy az esetek egy jelentős részében orvosolható a probléma, ezokból pedig nem szabad engednünk, hogy eluralkodjon rajtunk a pánik. Már az első pillanattól kezdve a megoldásokban kell gondolkodnunk, ha ugyanis elkezdjük a dolgot túlaggódni, akkor az csak további baklövéseket fog eredményezni.

Ha úgy érezzük, hogy kellően nyugodtak vagyunk, kezdjük el mérlegelni a helyzetet. Semmikép sem jó megoldás pánikszerűen, az irodájába rohanva színt vallani főnökünknek, hanem ehelyett érdemes át gondolni, hogy milyen megoldási lehetőségek állhatnak rendelkezésünkre. Dolgozzunk ki több lehetséges megoldást, és ezeket alternatívákként mutassuk be a felettesünknek a hibázás beismerésekor.

Fontos továbbá, hogy ne csak a hiba beismerésére, hanem a bocsánatkérésre is álljunk készen. Többek között a győri vállalatoknál is azt értékelik a leginkább, ha a munkavállaló az adott krízishelyzetben kész elismerni felelősségét, és megbánást tanúsít cselekedetei nyomán. Biztosak lehetünk benne, hogy az, akinek beismerjük az adott hibánkat ugyancsak rengeteg bakit követett már el karrierje során.

Munkahelyi hibák kezelése

Ha mindez megvan, elkezdhetjük magunkban rendbe tenni a történteket. Pörgessük vissza az eseményeket, gondoljuk át, hogy pontosan hol és miként hibáztunk, és hogy ez mire lehet visszavezetni, azaz milyen okok állhatnak e mögött. Előfordulhat például, hogy túlságosan felületesen dolgoztunk, és szemet hunytunk fontos részletek fölött. Ez egy intő jel lehet annak tekintetében, hogy javulnunk kell a precizitást illetően. Még egy példát említve előfordulhat, hogy a megoszló figyelmünk vezetett a hibához, mert egyszerre több feladatba is belevágtuk a fejszénket. Ez esetben meg kell tanulnunk leszokni a multitaskingról. Ezzel kapcsolatban egyébként az alábbi cikk nyújthat segítséget:

https://gyorallas.hu/utmutato-allaskeresoknek/1013/miert-keruljuk-a-multitaskingot

Összességében tehát érdemes megpróbálni a hasznunkra fordítani az egyes elkövetett hibáinkat, és tanulnunk belőlük. Fontos azonban az is, hogy ne cipeljük sokáig a hibánk eredményezte terhet. Teljesen normális, ha rövid távon rosszul érezzük magunkat ezután, de hosszú távon semmi esetre sem szabad hagyni, hogy elhatalmasodjon rajtunk az önsajnálat. Lépjünk túl, tekintsük lezárt fejezetnek és koncentráljunk az új kihívásokra. További jótanácsok a hibák kezelésével kapcsolatban az alábbi cikkben:

https://behaviour.hu/hat-tipp-a-munkahelyi-hibak-kijavitasara/

Mit ne tegyünk a hibázást követően?

Ha jelentős, a probléma kezelését illetően a hatáskörünket meghaladó hibáról beszélünk, akkor semmi esetre se próbáljuk eltussolni azt. Nem szabad továbbá nagyon halogatni sem a beismerést, a korábbiakban említettekhez mérten érdemes kidolgozni néhány megoldási javaslatot, ugyanakkor ne essünk abba a hibába, hogy csak húzzuk, halasztjuk a beismerést, ugyanis könnyen lehet, hogy azzal csak még nagyobb károkat okozunk. Semmi esetre se kezdjünk el mást hibáztatni. Ha valóban felelősségünk van a kialakult helyzetben, akkor vállaljuk azt, ellenkező esetben könnyen elmérgesedhet a viszonyunk kollégáinkkal. Végül pedig kerüljük el a helyzet túldramatizálását, a győri munkáltatók sem szeretik, ha valaki a szerepét túljátszva, őszinteségét megkérdőjelezhető módon vallja be az elkövetett hibáit.

Ha pedig úgy érezzük, hogy teljesítményünk javulása érdekében új környezetre van szükségünk, akkor mindenképpen látogassunk el a https://gyorallas.hu/  főoldalára a legfrissebb állásajánlatokért.

 

GyorAllas.hu / N.G.